– Ut fra det jeg har sett er minst fire personer er skutt og drept. Nå er det full panikk og vi svømmer av gårde for å komme oss i sikkerhet, forteller fylkessekretær Adrian Pracon i Telemark AUF.
Ifølge VG Nett skal personen som skjøt, ha vært utkledd som politi og ha sagt at han skulle til øya for i forbindelse med bomben mot regjeringskvartalet. Ifølge TV2 skal gjerningspersonen være høy og ha nordisk utseende.
- En gjerningsmann er pågrepet, bekrefter politiinspektør Bjørn Erik Sem-Jacobsen i en pressemelding.
Det er foreløpig ukjent hvem gjerningsmannen er og hva slags bakgrunn han har.
Politiet mistenker at det befinner seg eksplosiver på AUF-leiren på Utøya. Forsvarets bombegruppe er på vei.
De oppgir vitneobservasjoner som grunn for mistanken. Politiets beredskapstropp er også på vei til stedet.
Foreldre har mottatt meldinger like etter klokken 17.30 om at det skal være skyting på øyen.
Folk skal ha søkt dekning og lagt på svøm for å unnslippe. Politiet har sendt store politistyrker og helikopter til stedet.
Aftenposten.no har vært i kontakt med Tove Knudsen som har en 14 år gammel sønn som deltar på Aufs sommerleir. Hun forteller at sønnen og tre kamerater så vidt hadde tatt seg inn til fastlandet da det ble løsnet skudd.
- Så ringer sønnen min meg helt hysterisk. Det hadde kommet en person til Utøya som skyter. Personer skal være truffet. Masse folk ligger i vannet og forsøker å svømme til fastlandet, forteller Knudsen.
Båten som deltakerne har på sommerleiren er borte, ifølge Knudsen, og ingen vet hvor den er.
- Det er panikk der ute. Jeg kjører bort dit nå for å se hvordan det går. Min sønn er rimelig hysterisk. Jeg har gitt beskjed om at de må gjemme seg dersom gjerningspersonen kommer mot dem, sier Knudsen.
Gro Harlem Brundtland holdt tale på Utøya i dag, og etter planen skulle Jens Stoltenberg holde tale i morgen.
Saken blir utvidet